Przedmiotowy system oceniania
PRZEMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - TECHNIKA
1. System oceniania z techniki został opracowany na podstawie
- ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, Poz. 2572) oraz Rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
- Zasad Wewnątrzszkolnego Oceniania.
- podstawy programowe
2. Ocenianie bieżące
- przy wystawianiu oceny stosuje się system procentowy, zgodny z ZWO
- Celujący- 100 % i powyżej
- Bardzo dobry- 88%-99%
- Dobry- 70%-87%
- Dostateczny- 50%-69%
- Dopuszczający- 30%-49%
- Niedostateczny- poniżejj 29%
- wagi poszczególnych ocen przedstawiają się następująco:
- sprawdziany -3
- kartkówki - 3
- odpowiedzi ustne -2
- praca na lekcji i aktywność -2
- przygotowanie do lekcji -2
- praca w grupie -3
- prowadzenie dokumentacji technicznej - zeszyt przedmiotowy, plany pracy, rysunki techniczne -3
- prace wytwórcze obowiązkowe - 4
- prace dodatkowe - 5
c) ocena śródroczna i końcoworoczna
- ocena śródroczna jest zależna od pracy ucznia w ciągu całego półrocza.
- ocena roczna wystawiana jest na podstawie pracy ucznia w ciągu całego roku szkolnego.
- wobec uczniów posiadających opinię lub orzeczenie z PPP stosuje się indywidualne kryteria oceny zgodne z zaleceniami poradni.
nazwa oceny
|
skrót oceny
|
zapis cyfrowy
|
średnia ważona
|
celujący
|
cel
|
6
|
od 5,5
|
bardzo dobry
|
bdb
|
5
|
5,49 – 4,7
|
dobry
|
db
|
4
|
4,69 – 3,7
|
dostateczny
|
dst
|
3
|
3,69 – 2,66
|
dopuszczający
|
dop
|
2
|
2,65 – 1,6
|
niedostateczny
|
ndst
|
1
|
od 1,59
|
3. Przy ocenie prac brane są pod uwagę następujące elementy:
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w trakcie realizacji zadań technicznych,
- stopień opanowania wiedzy,
- zastosowanie wiedzy w działaniu technicznym,
- umiejętność organizacji warsztatu pracy,
- umiejętność posługiwania się urządzeniami, narzędziami, przyrządami i przyborami,
- stosowanie indywidualnych rozwiązań w zakresie realizowanych projektów,
- pomysłowość konstrukcyjną i estetykę wykonania pracy,
- znajomość terminologii technicznej – rozumienie słownictwa technicznego i posługiwanie się nim,
- zaangażowanie podczas wykonywania ćwiczeń, aktywność na zajęciach i efektywne wykorzystanie czasu pracy,
- właściwe współdziałanie w grupie rówieśniczej,
- przygotowanie do zajęć i systematyczność.
4. Dopuszcza się jedno nieprzygotowanie ucznia w każdym semestrze.
5. Poprawa wyników nauczania
- oceny z kartkówek, odpowiedzi ustnych i prac domowych nie podlegają poprawie. Są to oceny sprawdzające bieżące przygotowanie do lekcji,
- na formach sprawdzania wiedzy nieobecności przypisuje się wartość oceny niedostatecznej do momentu jej poprawy,
- do poprawy oceny z pracy klasowej lub sprawdzianu uczeń może przystąpić jeden raz.
- jeśli uczeń był nieobecny na pracy klasowej lub sprawdzianie i obecność ta jest usprawiedliwiona, musi je napisać w terminie dwóch tygodni od powrotu do szkoły.
- każda ocena uzyskana podczas poprawienia pracy klasowej / sprawdzianu wpisywana jest do dziennika obok pierwszego stopnia uzyskanego z tego sprawdzianu.
6. Dostosowanie wymagań.
Przy ustalaniu oceny z techniki nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Wymagania dostosowuje do indywidualnych potrzeb i możliwości percepcyjnych ucznia. Bierze pod uwagę pomysłowość konstrukcyjną, właściwy dobór materiałów, estetykę wykonania, staranne wykonanie zadania, postawę ucznia i